Wielkość paczki w świecie kurierskim

Firmy kurierskie w różny sposób kategoryzują swoje przesyłki pod względem wielkości. Tradycyjny podział, funkcjonujący w firmach kurierskich opiera się na wadzę, wielkości i tzw. wielkości gabarytowej, która jest wypadkową trzech wymiarów przestrzennych każdej paczki: długości, szerokości oraz wysokości. Waga gabarytowa jest odzwierciedleniem trudu jaki wnieść musi pracownik firmy do jej obsługi.

Kurier to nie spedytor

małe paczki z Anglii do PolskiPodział tradycyjnie stosowany w firmach kurierskich uwzględnia: koperty, małe paczki, przesyłki do 31,5 kilograma, duże przesyłki, oraz tzw. drobnicę. Co ważne, pisząc o przesyłkach kurierskich unikamy sformułowań typu kontener, które są charakterystyczne dla operatorów zajmujących się towarami wielkogabarytowymi. Powyżej pojawia się liczba 31, 5 kilograma, która jest punktem granicznym, czegoś co rozumie się w prawie polskim za przesyłkę kurierską. Jest to przedział wagowy przesyłki, którą kurier może nam przynieść do domu. Jeżeli przesyłka jest cięższa niż 31, 5 kilograma to kurier ma prawo odmówić nam wniesienia towaru, np. na 4 piętro, gdyż wiązało by się to z dużym ryzykiem narażenia się na różnego rodzaju kontuzje. Jest to ważny fakt, z którego wielu klientów często nie zdaje sobie sprawy. Miejmy jednak świadomość, że niektóre sytuacje związane z transportem kurierskim będą wymagały od nas aktywności fizycznej. Małe paczki z Anglii do Polski mogą pokonać drogę od nadawcy do odbiorcy przesyłki drogę w przeciągu 24 godzin od momentu odebrania jej przez kuriera. Małe paczki to koperty, i przesyłki o niewielkich gabarytach w sensie powierzchniowym: niewielkiej długości, szerokości i wysokości. Nie jest to pojęcie usystematyzowane pod żadnym kątem: prawnym, proceduralnym, ale opiera się na zdroworozsądkowej ocenie wielkości przesyłki, co ma swój ważny aspekt. Możemy oczekiwać, że małe przesyłki dotrą do odbiorcy w czasie przewidzianym w umowie. Nie ma możliwości, żeby nasza przesyłka nie zmieściła się na samochód lub samolot.

Powyższa sytuacja, związana z ewentualnymi opóźnieniami operatora, jest bardzo często opisana przez operatora w umowie znajdującej się na liście przewozowym i wynikająca z charakterystyki floty posiadanej przez operatora. Paczki wielkogabarytowe, towar spaletyzowany i przesyłki powyżej 31, 5 kilograma bardzo często będą wymagały zamówienia dodatkowego samochodu lub innego środka transportu przez operatora.